Jak zamknąć zawieszoną działalność gospodarczą?
Kiedy zakładamy działalność gospodarczą wierzymy, że odniesiemy sukces, a co się z tym wiąże, że spokojnie będziemy mogli działać przez wiele lat i nic złego nie będzie się działo. Przynajmniej nic złego na tyle, abyśmy musieli zawiesić czy nawet zamknąć naszą działalność. Sytuacje są jednak różne, a to oznacza, że może się jednak zdarzyć sytuacja, w której będziemy musieli zawiesić naszą działalność, a po pewnym czasie może dojść nawet do konieczności jej zamknięcia. Warto wówczas wiedzieć jak to zrobić, tak aby mieć pewność, że wszystko odbędzie się dokładnie tak jak powinno i nie będziemy musieli się już niczym przejmować w momencie, gdy podejmiemy decyzję o zamknięciu działalności. Zawieszenie a zamknięcie działalności – co wybrać? Czasem pojawiają się jakieś problemy rodzinne, które powodują, że nie mamy już czasu zajmować się firmą.
Wówczas stajemy przed dylematem czy zawiesić na jakiś czas działalność czy od razu ją zamknąć. Jeśli zastanawiamy się jaka jest różnica jeśli chodzi o zawieszenie a zamknięcie działalności, to najbardziej oczywistą jest ta, że wybierając zawieszenie, po pewnym czasie będziemy mogli na nowo uruchomić jej działanie. Minimalny czas zawieszenia działalności firmy to 30 dni, za to nie ma tutaj okresu maksymalnego, a to oznacza, że niewątpliwie jest to kwestia do przemyślenia, zwłaszcza jeśli zakładamy, że po uspokojeniu problemów wrócimy do takiej działalności. Warto także wiedzieć, że jeśli będziemy chcieli wrócić do działalności gospodarczej po okresie jej zawieszenia, to wówczas będziemy musieli dokonać aktualizacji wpisu w Centralnej Ewidencji o Działalności Gospodarczej, a będziemy mogli to uczynić za pomocą złożenia odpowiedniego wniosku. Jeśli jednak z góry określimy czas takiego zawieszenia, to po jego upływie automatycznie zostanie wznowiona działalność i wówczas nie będziemy musieli składać żadnych dokumentów.
Jak odbywa się zamknięcie zawieszonej działalności gospodarczej? Czasami dzieje się tak, że choć zakładaliśmy, że po jakimś czasie wrócimy do prowadzenia działalności gospodarczej, to jednak okazuje się to niemożliwe. Może nas wówczas interesować zagadnienie odnośnie tego, jak wygląda zamknięcie zawieszonej działalności gospodarczej. Czy musimy wówczas na nowo uruchomić działalność i dopiero wówczas ją zamknąć, czy możemy ją zamknąć od razu. Jak się okazuje likwidacja działalności po okresie zawieszenia jest niezwykle prosta, a to dlatego, że w celu jej dokonania nie musimy na nowo uruchamiać firmy. Nie mniej, będziemy musieli tutaj spełnić mnóstwo różnych obowiązków, a to oznacza, że warto już wcześniej przygotować sobie listę zadań, które będziemy musieli wykonać, aby mieć pewność, że zamknięcie zawieszonej działalności gospodarczej odbędzie się bez najmniejszych problemów.
To oznacza, że likwidacja działalności po okresie zawieszenia musi się odbyć poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza CEIDG, w którym będziemy informować o likwidacji firmy. Będziemy musieli również przygotować odpowiednie dokumenty, które później pozwolą nam się rozliczyć z podatku. Jak również zamknięcie zawieszonej działalności gospodarczej będzie się wiązało z koniecznością przeprowadzenia wykazu elementów, które wchodzą w skład majątku. Musimy mieć tutaj również świadomość, że będziemy zobligowania do wykonania odpowiedniego spisu, który pozwoli na rozliczenie VAT. Dobrą informacją z kolei może być fakt, że likwidacja działalności po okresie zawieszenia, nie będzie wymagała od nas wyrejestrowania się z ZUS.
To dlatego, że w momencie zawieszenia działalności jesteśmy zwolnieni z obowiązku opłacania ubezpieczeń w ZUS, a więc nie jesteśmy wówczas tam zgłoszeni, więc nie ma potrzeby składania żadnych dodatkowych dokumentów. Warto wiedzieć jakie mamy możliwości jeśli chodzi o zawieszenie działalności firmy. Ile może ono trwać i co musimy zrobić, jeśli zdecydujemy, że na nowo chcemy uruchomić naszą działalność gospodarczą. Nie mniej warto również zobaczyć jak wygląda zamknięcie firmy w momencie, kiedy nadal jej działanie jest zawieszone. Będziemy musieli wówczas złożyć wiele dokumentów, aby wszystko odbyło się tak jak należy.
Polecane artykuły
Jak napisać biznesplan?
Kiedy planujemy uruchomić własną firmę, musimy się do tego odpowiednio przygotować, a to oznacza, że będziemy tutaj potrzebowali wielu różnych dokumentów. Niektóre wystarczy tylko wypełnić zgodnie z instrukcją, ale będziemy musieli dostarczyć również takie dokumenty, które będziemy musieli wykonać o
Zatrudnienie obcokrajowca krok po kroku
Z jednej strony brakuje w naszym kraju pracowników, a to oznacza, że niejednokrotnie wypełnienie zobowiązań wobec klientów jest niezwykle trudne ponieważ, nie ma odpowiedniej obsady na poszczególnych zmianach. Z drugiej jednak strony, pojawia się coraz więcej osób z zagranicy, zwłaszcza tej wschodni