Pozycjonowanie stron, czyli potęga wyszukiwarek

Istnieje wiele sposobów na reklamowanie produktów w sieci. Jedni decydują się na banery reklamowe na portalach, inni inwestują w promocję za pośrednictwem mediów społecznościowych. Potencjał jest ogromny. Można jednak skorzystać z jeszcze innego rozwiązania, które nie zawsze zaliczane jest w poczet arsenału reklamy online, choć w praktyce ma z nią bardzo wiele wspólnego. Mowa o pozycjonowaniu stron WWW, które ma na celu podniesienie ich pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Na rynku działa wiele firm zajmujących się pozycjonowaniem. Usługi w tym zakresie są realizowane także przez indywidualnych specjalistów, którzy działają na rynku w charakterze freelancerów. Dlaczego pozycjonowanie stron ma tak duże znaczenie z punktu widzenia biznesowych wyników przedsiębiorstw? Nie dla każdego ta zależność jest czytelna, dlatego warto nieco wyraźniej ją nakreślić. Przede wszystkim największe znaczenie ma tu ogromna popularność wyszukiwarek, a w praktyce jednej. Jeśli ktoś chce się czegoś dowiedzieć, znaleźć jakiś towar czy usługę, sięga do Google. Nie ma w tym momencie mechanizmu wyszukiwania treści online, który byłby tak rozbudowany i skuteczny. Choć amerykańska marka jest czasami krytykowana za monopolistyczne praktyki, to oddaje w ręce użytkowników tyle darmowych i efektywnych narzędzi, że nie da się w żaden sposób zignorować jej statusu.

Nie powstała też dla niej realna konkurencja. Rożne efekty w różnych warunkach, czyli meandry pozycjonowania Jeśli jest tak, że miliardy ludzi szukają w wyszukiwarkach różnych firm, to czy przedsiębiorcy mogą to ignorować? I tu pojawia się pole do prowadzenia kampanii pozycjonujących. Chodzi w nich przede wszystkim o to, aby po wpisaniu w polu wyszukiwania określonych fraz dana strona pojawiała się na możliwie wysokiej pozycji. Najbardziej premiowane są rzecz jasna czołowe wyniki, powiedzmy pierwszych pięć z listy. Fraz, na które można pozycjonować witryny jest bardzo wiele. Jedne są bardzo popularne i powszechne, inne z kolei bardziej niszowe. Pozycjonowanie na te pierwsze jest trudniejsze i na efekty należy z reguły poczekać dłużej. Uznanie, którym na całym świecie cieszą się techniki pozycjonowania nie ominęły również polskiego rynku. W Polsce działa wiele agencji SEO/SEM, które zapewniają dostęp do kampanii pozycjonujących. Decydują się na nie zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i mniejsze lokalne biznesy, w tym również firmy rzemieślnicze skoncentrowane na niszowych produktach dla wymagających klientów. Dużym plusem tej formy promocji jest fakt, że jest ona dużo bardziej naturalna i nie jest przez konsumentów postrzegana jako typowa działalność reklamowa. Czym innym są reklamy kontekstowe umieszczane w sąsiedztwie organicznych wyników wyszukiwania – to już typowe boksy reklamowe, nie mające nic wspólnego z pozycjonowaniem.